zondag 6 april 2014

De kracht van reflectie

Vorig jaar kreeg ik de opdracht een foto mee te nemen vanuit je kindertijd. Het was een opdracht tijdens een leiderschapstraining welke ik volgde met leuke collega's aan de Nyenrode University.

 Gelukkig hebben mijn ouders alle foto's uit mijn kinderjaren keurig in vier mooie fotoboeken voor me bewaard. Dit was een goede gelegenheid om ze weer eens door te kijken en leuk om inspiratie op te doen. En vond toen deze foto uit 1980.

  

Dit ben ik als kleuter op mijn eerste jaar op de basisschool De Bloeiende Betuwe in Rhenoy. Een kleine openbare school op de grens van Acquoy en Rhenoy, twee kleine pittoreske dorpjes in de Betuwe. De school doet haar naam ook echt eer aan omdat het omringd is met appelbomen.

Op deze foto was ik uitermate ijverig en vol energie aan het bouwen aan een houten treinbaan. Ik speelde vaak met blokken, zand en water. De gezichtsuitdrukking zegt veel over de intentie van deze kleuter. Met een open en positieve houding aan de slag. Leergierig, en gedreven het juiste goed te doen.
Ik stel me voor dat ik alle onderdelen van de treinbaan de juiste plaats gaf om de trein te doen laten rijden. De huisjes en bomen zullen zo gestaan moeten hebben dat de reizigers op een prettige wijze hun reis kunnen volbrengen. De spoorwegovergangen zijn vast veilig en op logische plaatsen aangelegd. Het ontwerp en de aanleg zullen de meeste speeltijd hebben gevergd, want daar ligt mijn interesse. Bij het ontdekken en het ontwikkelen van nieuwe dingen. Het eerste rondje dat de trein heeft gereden was vast een feest en een bewijs dat het goed was. Veel meer rondjes zal ik er niet over deze rails gereden hebben, want daarna was er vast weer iets te verbeteren of een geheel nieuw spel om aan te pakken.
Opgeruimd zal ik het zeker hebben !

Het is maar een foto, maar geweldig krachtig om zo eens terug te kijken op je leven. Reflectie is ook een groot menselijk vermogen dat nodig is om te verbeteren en ook om te kunnen genieten.

Het starten met bloggen voelt als een nieuw avontuur. Ik waardeer jullie feedback en ondersteuning om ermee door te gaan !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten